Bingo

Bingossa ruudukkoon kirjoitetaan ajatuksia kestävästä kehityksestä  ja etsitään muita, joilla on sama ajatus ruudukossa.

Perinteinen bingo voidaan muokata toiminnalliseksi antamalla kysymyksiä tai jokin teema, johon liittyen oppilaat keksivät itsenäisesti vastauksia tai ideoita bingoruudukkoonsa. Tämän jälkeen oppilaat kiertelevät luokassa ja keskustelevat toistensa kanssa vastauksista annettuihin kysymyksiin. Jos molemmilta löytyy sama vastaus bingoruudukosta, ruudun päälle voi piirtää rastin. Tätä jatketaan niin kauan, kunnes joku/jotkut saavat bingon.

Bingon kysymykset voivat liittyä esimerkiksi kestävän kehityksen määritelmään, toimintaideoihin kestävän kehityksen puolesta tai oppitunnin herättämiin ajatuksiin. Bingon voi toteuttaa myös hieman tiivistetympänä versiona niin, että jokainen saa kertoa vuorollaan johonkin ruutuun kirjoittamansa ajatuksen tai vastauksen. Jos sama asia löytyy joltain muultakin, ruutuun voi piirtää rastin.

Bingo toimii hauskana tapana vaihtaa ajatuksia yhteisen aiheen tiimoilta ja samalla ehkä myös tutustua toisiin paremmin. Se toimii siis myös ryhmäyttävänä tehtävänä. Olennaista bingossa on eri ihmisten ajattelun yhtäläisyyksien korostuminen ristiriitojen sijaan (vrt. väittely).

Täältä bingoesimerkki ja valmis pohja bingoon.

Yksi kommentti artikkeliin ”Bingo

  1. Päivitysilmoitus: Vihreä tehdas (75 min) – Kestävä kehitys opetuksessa

Jätä kommentti